- Het seizoen voor de bedrijfscijfers is in volle gang en deze week staan onder meer de Amerikaanse techreuzen in de belangstelling.
- Donderdag nabeurs kwamen Apple en Amazon met de kwartaalcijfers naar buiten.
- Vrijdag was het in Nederland de beurt aan onder meer KPN en Signify.
- Lees ook: Topbelegger Michael Burry van ‘The Big Short’ lijkt parallel met de beurscrash van 1929 te zien in het huidige marktsentiment
Het bedrijfscijferseizoen voor de resultaten van beursgenoteerde ondernemingen in het eerste kwartaal van 2022 is in volle gang. Deze week staan onder meer Amerikaanse techgiganten in de schijnwerpers, waarbij Amazon en Apple donderdag nabeurs de boeken openden.
Vrijdagochtend kwam in Nederland onder meer telecomconcern KPN met de kwartaalresultaten naar buiten en gaf bouwer Heijmans een update over de marktontwikkelingen.
Het aandeel KPN opende vrijdagochtend vlak, Signify won bijna 3 procent en Heijmans verloor 1,5 procent.
KPN: uitrol glasvezel zorgt voor klantengroei
Telecomconcern KPN lijkt op de consumentenmarkt volop te profiteren van de uitrol van het glasvezelnetwerk. De onderneming wist in de eerste drie maanden van 2022 circa 42.000 particuliere klanten op het glasvezelnetwerk aan te sluiten. Dat ging deels om bestaande klanten die eerder op een koperaansluiting zaten. Daarnaast ging het om nieuwe klanten.
Topman Joost Farwerck zei in een toelichting op de kwartaalcijfers dat de uitrol van glasvezel, samen met het gecombineerde aanbod van vast en mobiel internet en telefonie hebben gezorgd voor omzetgroei bij de divisie. Het bedrijf haalde ook nieuwe klanten binnen door hen middels een deal met streamingdienst Viaplay gratis Formule 1 aan te bieden.
KPN heeft in de voorbije twaalf maanden voor 402.000 huishoudens glasvezel mogelijk gemaakt. Dat waren er 513.000 inclusief samenwerkingsverband Glaspoort.
In het eerste kwartaal van het jaar waren dat er 75.000 en 111.000 met die van Glaspoort erbij. Glaspoort is een samenwerkingsverband tussen KPN en pensioeninvesteerder APG dat met name op het platteland glasvezelaansluitingen realiseert.
Ook bij de dienstverlening aan het mkb waren de prestaties goed. Dat is volgens Farwerck ook nodig om de omzet op de zakelijke markt gelijk te houden. Dat hoopt hij tegen het einde van dit jaar te hebben bereikt. Verder meldt de topman dat de divisie Wholesale een sterke bijdrage leverde aan de resultaten. KPN heeft naar eigen zeggen het aanbod voor het open glasvezelnetwerk verbeterd.
KPN en Glaspoort beloofden begin april de tarieven voor andere partijen die via hun glasvezelnetwerk internetdiensten aan willen bieden te verlagen. Die gaan de komende acht jaar 10 tot 30 procent omlaag.
KPN sloot de meetperiode af met een winst van 179 miljoen euro. Dat betekende een stijging met ruim een kwart op jaarbasis. KPN wist onder meer de kosten omlaag te krijgen. Zo daalden de personeelskosten met 3,5 procent. Het bedrijf heeft minder mensen in dienst, wat weer het gevolg is van de digitale transformatie van de onderneming. Wel was KPN meer geld kwijt aan energiekosten als gevolg van de prijsstijgingen. De omzet van de onderneming steeg met 1,6 procent tot 1,3 miljard euro.
Heijmans: dure bouwmaterialen zorgen nog niet voor vertraging bouwprojecten
Bouwer Heijmans merkt dat de beschikbaarheid en betaalbaarheid van bouwmaterialen steeds verder onder druk komt te staan door de oorlog in Oekraïne. Het bedrijf is in gesprek met toeleveranciers en opdrachtgevers over de consequenties ervan, meldt topman Ton Hillen van Heijmans in een toelichting op de kwartaalcijfers.
Hillen benadrukt dat Heijmans nog geen leveringsproblemen ervaart die de planning van projecten in de war schoppen. Ook raakt de kwestie nog niet aan de haalbaarheid van bouwplanningen. Maar de vraag is of dit voor de rest van het jaar ook zo zal zijn, aldus de topman.
Heijmans zei dat de ontwikkeling van de omzet en het onderliggende bedrijfsresultaat in de eerste maanden van het jaar robuust was. Bedragen noemde Heijmans niet. De onderneming heeft nog voor 2,2 miljard euro aan werk op de plank liggen. Daarmee steeg de orderportefeuille met 100 miljoen euro in vergelijking met eind 2021.
Heijmans verkocht in de eerste maanden van het jaar bij elkaar 631 woningen. Dat waren er in dezelfde periode een jaar eerder 755. Volgens Heijmans gingen er vooral minder huizen voor particulieren in de verkoop. De snelheid waarmee nieuwe eigenaren worden gevonden voor de woningen bleef volgens de bouwer "onverminderd hoog".
Volgens Heijmans is het eerste kwartaal volgens de verwachtingen verlopen. Het bedrijf handhaaft ook zijn verwachtingen voor het hele jaar, los van de financiële meevaller in de kwestie rond de bouw van nieuwe Wintrack II-hoogspanningsmasten. Heijmans kreeg eerder te horen dat het mogelijk toch geen schadevergoeding hoeft te betalen vanwege het door TenneT opgezegde contract. Daardoor valt mogelijk het overgrote deel van een voorziening van 34 miljoen euro vrij die Heijmans eerder nam vanwege de kwestie.
Signify verwacht 'normalisatie' in tweede helft 2022
Verlichtingsproducent Signify heeft in het eerste kwartaal meer lampen verkocht. Met name op de professionele markt in onder meer de Verenigde Staten groeide het bedrijf. Desondanks was er ook tegenwind van de lockdowns in met name Shanghai. Daar lagen fabrieken stil, maar ook de haven wat de levering van producten en materialen bemoeilijkte.
Problemen met leveringsketens bestaan al sinds het begin van de coronapandemie. Daardoor moest Signify rekening houden met langere levertijden voor zaken als chips en hield het bedrijf dan ook meer voorraden aan. Daar zijn ook meer kosten aan verbonden en die gaan ten koste van de winstgevendheid. Topman Eric Rondolat van Signify denkt dat de situatie in de tweede jaarhelft langzaam weer normaliseert en dat Signify dan ook de kosten omlaag kan brengen.
De omzet van Signify kwam uit op 1,8 miljard euro, een toename van 11 procent. Inmiddels bestaat 84 procent van alle aankopen uit ledverlichting. Een jaar eerder was dat nog 82 procent. De nettowinst van de voormalige verlichtingstak van Philips kwam uit op 87 miljoen euro tegen 60 miljoen euro een jaar eerder.
Signify houdt vast aan de voorspelling voor heel dit jaar. Daarbij gaat het bedrijf er wel van uit dat de situatie in China niet verder verslechtert.
Amazon: stijgende kosten en afschrijving op Rivian
Webwinkelconcern Amazon heeft duidelijk last gehad van stijgende kosten voor personeel en brandstof. Het bedrijf boekte een iets hogere omzet, maar sloot het eerste kwartaal af met een nettoverlies van 3,8 miljard dollar. Naast alle extra uitgaven om de bestellingen af te kunnen leveren, moest het techbedrijf een forse afschrijving doen op zijn belang in de fabrikant van elektrische auto's Rivian.
Amazon, een van de grootste private werkgevers in de Verenigde Staten, verhoogde vorig jaar de uurlonen voor veel medewerkers van distributiecentra tot een gemiddelde van 18 dollar per uur. Ook de salarissen voor kantoor- en techmedewerkers moesten fors omhoog om op de krappe arbeidsmarkt voldoende personeel aan te kunnen trekken. Om de sterk gestegen brandstofkosten enigszins te drukken bracht het bedrijf bij verkopers op zijn platform een toeslag in rekening.
Nu zegt topman Andy Jassy dat Amazon niet langer de eigen capaciteit wil vergroten door meer personeel aan te nemen of fysiek uit te breiden. In plaats daarvan investeert het bedrijf in manieren om productiever te worden en kosten te besparen. "We weten hoe dit moet en hebben dit eerder gedaan. Het kost waarschijnlijk wat tijd, ook vanwege de inflatie en druk op logistieke ketens", stelt Jassy in een toelichting.
In de eerste drie maanden van 2022 behaalde Amazon een omzet van 116,4 miljard dollar, een stijging van 7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het operationele resultaat, waar Amazon belastingen, rentebetalingen en afschrijvingen niet in meerekent, viel ruim de helft lager uit dan een jaar eerder op 3,7 miljard dollar. Doordat Amazon 7,6 miljard dollar op Rivian moest afschrijven eindigde het bedrijf met een nettoverlies.
Naast zijn webwinkels biedt Amazon nog tal van andere diensten aan. Zo heeft het bedrijf met streamingplatform Prime Video een grote concurrent van Netflix in handen. De meeste winst boekt het bedrijf met zijn divisie voor cloudsoftware, waarvan steeds meer grote klanten gebruikmaken. Zonder die verdiensten zou Amazon het voorbije kwartaal ook op operationeel vlak verliesgevend zijn geweest.
De komende maanden blijven hoge personeelskosten en investeringen een hap nemen uit de winst. In het uiterste geval boekt Amazon in het tweede kwartaal een operationeel verlies van 1 miljard dollar. Beleggers schrokken van die vooruitzichten en zetten het aandeel nabeurs bijna 10 procent lager.
Apple: toeleveringsproblemen kunnen omzet dit jaar tot $8 miljard drukken
Techconcern Apple heeft in het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar weer meer telefoons en computers verkocht. Het bedrijf had eerder nog gewaarschuwd dat ongunstiger wisselkoersen en de timing van de introductie van nieuwe apparaten dit jaar mogelijk de verkopen zouden drukken. Dat bleek niet uit te komen en de omzet van 97,3 miljard dollar, omgerekend 92,6 miljard euro, was de hoogste ooit in de eerste drie maanden van een kalenderjaar.
Van die omzet was 50,6 miljard afkomstig van de verkopen van iPhones, een toename van 5,5 procent. Ook de dienstentak, waar alles onder valt van Apples extra garantie tot betalingsdienst Apple Pay en abonnementen op streamingdiensten Apple Music en Apple TV+, groeide weer aanzienlijk.
Die divisie groeit al tijden het hardst voor Apple. Zo zijn er bij de zeven verschillende abonnementsdiensten 825 miljoen klanten, 40 miljoen meer dan eind 2021. Tegelijkertijd ligt Apple door die diensten ook steeds vaker onder vuur. Zo onderzoekt de Europese Commissie of Apple met Apple Music oneerlijk concurreert met bijvoorbeeld Spotify en Deezer. Volgens de Britse zakenkrant Financial Times ligt ook het niet openstellen van de NFC-chips in iPhones en Apple Watches onder vuur en zou dat volgende week tot een officiële aanklacht kunnen leiden.
De omzet van de Mac, Apples desktop- en laptopcomputers, ging met haast 15 procent omhoog. Ook van de Apple Watch en koptelefoons gingen er meer over de toonbank. Alleen van de iPad verkocht het bedrijf er minder.
Analisten hadden verwacht dat het bij Apple allemaal iets minder zou zijn. Doordat thuiswerken bij veel bedrijven deels of geheel ten einde loopt zijn er minder nieuwe computers nodig, zo was de verwachting. Dat blijkt dus niet te kloppen. Ook de verwachting dat mensen steeds langer met hun iPhone doen voor ze die vervangen, lijkt niet uit te komen. Vooral in de VS groeide de omzet stevig.
Apple zette een winst van 25 miljard dollar in de boeken. De sterke cijfers zijn voor Apple aanleiding de aandeelhouders te belonen. Het dividend gaat met 5 procent omhoog, maar Apple gaat ook voor nog eens 90 miljard dollar eigen aandelen inkopen.
Lockdowns in China leiden in het lopende kwartaal mogelijk tot meer tegenwind voor Apple. Verschillende fabrieken van toeleveranciers lagen of liggen stil vanwege de bestrijding van de coronapandemie in Shenzhen en Shanghai. Ook transport in China is inmiddels lastig. Tot nu toe wist Apple dergelijke problemen behoorlijk te omzeilen.
In een toelichting op de cijfers waarschuwde financieel directeur Luca Maestri dat de omzet dit jaar door de toeleveringsprobemen met 4 miljard dollar tot 8 miljard dollar lager kan uitvallen. Beleggers reageerden negatief op dit bericht en het aandeel Apple daalde donderdagavond in de nabeurshandel.